آدرس شرکت

تهران، جردن، بابک مرکزی، پلاک 5/1

37 455 (021)

شنبه تا چهارشنبه (9:00 تا 17:00) پنجشنبه (9:00 تا 13:00)

گیج دما ویکا

گیج دما ویکا از کاربردی ترین تجهیزاتی است که در خطوط صنعتی مختلف وظیفه کنترل و اندازه گیری دما را برعهده دارد. کاربرد و عملکرد گیج دما در امنیت و عملکرد تجهیزات صنعتی اهمیت بسیار دارد. گیج دما تغییرات دما را در بازه مشخص شده روی صفحه نمایشگر نشان می دهد. به طور کلی عملکرد دقیق گیج دما مشروط به داشتن بدنه و مکانیسم دقیق و با کیفیت است و کالیبراسیون صحیح دستگاه نیز تاثیر بالائی در دقت عملکرد آن دارد.

انواع گیج دما ویکا براساس نوع کاربری، نوع سیال، شرایط محیط کار، محدوده اندازه گیری وعوامل تاثیر گذار دیگر در انواع متفاوتی طراحی و تولید می شوند. 

گیج دما براساس نوع عملکرد به شکل زیر تقسیم بندی می شود :

 

  • گیج دما عقربه ای ویکا 
  • گیج دما دیجیتال ویکا 

گیج دما عقربه ای ویکا

گیج دما عقربه ای ویکا از تجهیزات باکیفیت و کاربردی ابزاردقیق است و از پرمصرف ترین اقلام در سیستم های گرمایشی و سرمایشی کارخانجات صنعتی، نیروگاه ها، پالایشگاه و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع ساختمان و … به شمار می رود.

 

گیج دما باید بتواند تغییرات دمائی را در روی صفحه مندرج به درستی و به صورت یکنواخت و منظم نمایش داده و حرکت عقربه آن بدون پرش و نرم روی بازه مندرج مشخص شده انجام گیرد.

 

گیج دما عقربه ای ویکا یا گیج دما آنالوگ ابزاری ساده است که به دلیل کاربرد آسان و قیمت اقتصادی خود در مقایسه با گیج دما دیجیتال در گستره وسیعی از کارخانجات و خطوط صنعتی به کار گرفته می شود.

 

درجه بندی گیج دما ویکا براساس واحدهای مختلف اندازه گیری مانند درجه سانتیگراد و یا درجه فارنهایت باشد که برمبنای معیارهای مختلفی صورت می گیرد.

گیج دما ویکا

گیج دما عقربه ای بی متال ویکا

گیج دما بی متال ویکا از انواع گیج دما عقربه ای یا آنالوگ است که اساس کار آن برپایه اتصال کامل دو فلز مختلف با ضریب انبساط طولی متفاوت به یکدیگر است.

یک گیج دما بی متال همیشه از دو نوار فلزی مختلف تشکیل شده است که دارای ضریب انبساط حرارتی متفاوتی هستند. این دو نوار به طور جدانشدنی به هم متصل می شوند و بنابراین یک نوار دو فلزی را تشکیل می دهند. به این ترتیب با افزایش دمای این دو فلز، نوار بی متال به سمت فلزی که دارای ضریب انبساط طولی کمتر است خم می شود.

جنس این دو فلز در اغلب موارد استیل و مس و یا استیل و برنج است. اصولا گیج دما عقربه ای ویکا براساس اصل بی متال و در محدوده مقیاس -200 تا 700 درجه سانتیگراد در کلاس دقت های مختلف و انعطاف پذیری بالا در برابر شرایط محیطی کار می کنند.

طرح های مختلف اتصال، طول و قطر ساقه و طراحی های مختلف این ابزار را نزد صنعتگران پرمصرف و محبوب ساخته است. 

گیج دما دیجیتال ویکا

گیج دما دیجیتال ویکا، میزان دمای اندازه گیری شده در سیستم را به صورت دیجیتال بر روی صفحه نمایشگر خود نشان می دهد.به طور کلی گیج دمای دیجیتال در مقایسه با گیج دمای عقربه ای، بازه ی اندازه گیری بالاتری دارند و از دقت بیشتری نیز برخوردارند.

بنابراین کاربرد این نوع از گیج ها در خطوطی توصیه می شود که در آنها دقت اندازه گیری اهمیت بالائی دارد. از ویژگی های گیج دما دیجیتال ویکا عمر کارکرد بالای آنهاست که قابلیت کاربرد طولانی مدت را به آنها می دهد. انواع مختلف گیج دما دیجیتال به منظور روشن کردن صفحه نمایشگر نیاز به باتری داخلی دارند.

این گیج  دما دیجیتال از RTD و ترموکوپل ها برای اندازه گیری استفاده می کنند و از طریق یک مبدل دما و یک نمایشگر که از طریق باتری داخلی تغذیه می شود دما را اندازه گیری کرده و مقدار آن را نشان می دهند.

یک پراب سنسور دیجیتال شامل دو فلز (ترموکوپل) است. که در دماهای مختلف ولتاژ در حال تغییر ایجاد می کند. یک سنسور حرارتی موجود در دستگاه میتواند این تغییرات سیگنال را به صورت قرائت های دقیق گرما در فارنهایت یا سانتیگراد (اغلب هر دو) بخواند.

خرید گیج فشار ویکا

اتصالات گیج دما

گیج ها معمولا با توجه به زاویه قرارگیری صفحه نمایشگر خود برای دید بهتر اپراتور به شیوه های مختلفی به سیستم متصل می شوند که به شرح زیر است :

 

  • اتصال از پایین یا اتصال عمودی
  • اتصال از پشت یا اتصال افقی
  • اتصال تلسکوپی با قابلیت چرخش صفحه نمایشگر نسبت به محور ساقه گیج

 

همچنین نوع اتصالات گیج نیز به طور استاندارد به صورت رزوه ای و فلنجی است که می تواند در زوایای افقی و یا عمودی نصب شود.

اندازه های اتصال براساس اندازه خروجی در محل نصب متفاوت است که برای مثال انواع گیج دما ویکا در سایز اتصال ½ ، ¼ و  تولید و به بازار عرضه می گردند.

خرید گیج دما ویکا

در این بخش فاکتورهای مهم در خرید گیج دما مورد بررسی قرار گرفته است. دقت داشته باشید به دلیل نقش مهمی که این دستگاه در امنیت و عملکرد سیستم دارد، توجه به پارامترهای زیر در خرید گیج دما مناسب با ویژگی ها و شرایط کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است :

جنس بدنه

اولین و مهمترین پارامتر در خرید گیج دما ، بررسی شرایط محیط کار و جنس سیال است. دقت داشته باشید از آنجا که به طور کل گیج دما وظیفه کنترل و اندازه گیری دما در خطوط صنعتی و سیال های مختلف را برعهده دارد، تطابق جنس بدنه گیج با شرایط محیطی کار از الزامات است. 

اندازه صفحه گیج دما

اندازه صفحه گیج دما معمولا با الزاماتی تعیین می شود که برای خواندن نوار مندرج مقدار دما وجود دارد. 

به طور کلی هرچقدر دقت گیج دما بالاتر باشد اندازه صفحه گیج دما بزرگتر می شود تا دقت در خواندن مقادیر کوچک تر روی نوار مندرج به میزان کافی بالا برود. 

واحد مقیاس

واحد مقیاس اندازه گیری از نکات بسیار مهمی است که باید در زمان خرید گیج دما در نظر گرفت. مقیاس اندازه گیری استاندارد در گیج دما سانتی گراد است اما انواع گیج دما با واحد اندازه گیری سانتیگراد، فارنهایت نیز موجود است.

کلاس دقت

منظور از کلاس دقت در گیج دما، اختلاف مقدار میان دمای اصلی و دمای نشان داده شده در روی صفحه است . به عبارت دیگر کلاس دقت حداکثر حد خطای قابل قبول در گیج است که براساس فاکتورهای متعددی از جمله شرایط محیطی مشخص می شود.

گیج دما ویکا