آدرس شرکت

تهران، جردن، بابک مرکزی، پلاک 5/1

37 455 (021)

شنبه تا چهارشنبه (9:00 تا 17:00) پنجشنبه (9:00 تا 13:00)

تفاوت گیج فشار آنالوگ و گیج فشار دیجیتال

تفاوت گیج فشار آنالوگ و گیج فشار دیجیتال

تفاوت گیج فشار آنالوگ و گیج فشار دیجیتال

پرشر گیج ها دستگاه های نسبتاً ساده ای هستند. اما با وجود تمام سادگی درساختار و عملکرد باید هنگام انتخاب بهترین گیج فشار پارامترهایی را باید در نظر داشت که مهم ترین آن‌ها مقایسه گیج فشار آنالوگ و دیجیتال است. در حالی که وظیفۀ هر دو نوع گیج فشار یکسان است، امّا هر کدام از فناوری و ساختار متفاوتی بهره می‌برند که بسته به نوع کاربری می‌توانند دارای مزایا خاص خود باشند. در این مقاله ضمن مقایسه گیج فشار آنالوگ و گیج فشار دیجیتال به بررسی مزایا و معایب هریک از آنها می پردازیم.

تاریخچه ساخت گیج فشار آنالوگ و گیج فشار دیجیتال

اولین نمونه های گیج فشار با کاربرد امروزی بیش از 400 سال پیش ساخته شدند و پس از پدید آمدن انقلاب صنعتی در حدود 200 سال پیش نمونه ی پیشرفته ای از گیج فشار به شکل مدرن توسط بوردن اختراع شد. طراحی و ساخت اولین پرشرگیج ها در صنعت دستاوردی بزرگ بود چرا که با اختراع موتور بخار در طول انقلاب صنعتی و به کارگیری آن در خطوط صنعتی مختلف ، نظارت و کنترل جریان برای حفظ امنیت سیستم ها و کارکنان و جلوگیری از حوادث دلخراش ضروری بود.

پس از گذشت حدود 170 سال از تولید اولین گیج فشارآنالوگ، با پدیده ی انقلاب دیجیتال در دهه 1980 و فرایند تغییرات از فناوری الکترونیکی آنالوگ به سوی فناوری های دیجیتال، نخستین نسخه های گیج فشار دیجیتال نیز به بازار عرضه و در طیف های صنعتی گوناگونی به کار گرفته شدند.

مقایسه گیج فشار آنالوگ با گیج فشار دیجیتال

اساساً فشارسنج های آنالوگ و دیجیتال برای نمایش بصری فشار در انواع سیال مایع یا گاز در فرایندهای مختلف صنعتی و ساختمانی طراحی شده اند.

 صرف نظر از تفاوت در نوع و مدل ، وظیفه اصلی همه انواع پرشرگیج ها کنترل و اندازه گیری دامنه تغییرات فشار در یک سیستم است.

انواع مختلف گیج فشار براساس نوع و مدل خود چه به صورت دیجیتال چه به صورت مکانیکی ، فشار سیال را درون یک مخزن، لوله یا هر محیط بسته ای اندازه گیری می کنندکه این اندازه گیری در صورت عملکرد صحیح نمی تواند با یکدیگر متفاوت باشد. 

تفاوت گیج فشار دیجیتال و گیج فشار انالوگ

عملکرد و مزایای گیج فشار آنالوگ

در فشارسنج آنالوگ فرایند اندازه گیری فشار توسط یک لوله U شکل صورت میگیرد که از یک طرف فشار جو از طرف دیگر فشار سیال مورد نظر وارد می شود و عمدتا با اندازه گیری اختلاف فشار بین دو نقطه میزان فشار به دست می آید.

مزایای گیج فشار آنالوگ
  • در فرآیندهای پیچیده و خطوط پرریسک قابل اعتماد هستند.
  • به منبع تغذیه نیاز ندارد.
  • قطعات آن به راحتی قابل تعویض است و در کل قیمت پایین تری دارند. 
  • به راحتی در سیستم نصب می شوند و از مقاومت و دقت بالائی برخوردارند.
  • خوانش صفحه نمایشگر از راه دور آسان تر است.
  • قابلیت نصب به کنتاکت های زنگ هشدار دارند.

معایب گیج فشار آنالوگ
  • مشاهده نمایشگر در محیطهای کم نور و فضاهای تاریک با محدودیت مواجه می شود.
  • احتمال خطای دید در زاویه نادرست و خوانش نادرست میزان فشار توسط اپراتور وجود دارد.
  • به دلیل ساختار مکانیکی خود در برابر ضربه ، لرزش ، دما و فرسایش و خوردگی آسیب پذیرند.
  • هر از چند گاهی نیاز به کالیبراسیون مجدد دارند.

عملکرد و مزایای گیج فشار دیجیتال

در گیج فشار دیجیتال به جای استفاده از حرکت مکانیکی از یک لوله بوردون یا مهر و موم دیافراگم، از یک مبدل فشار استفاده شده است که میزان فشار محاسبه شده را روی  نمایشگر دیجیتال نمایش داده می دهد. به طور کلی گیج فشار دیجیتال گرانتر از دستگاه های اندازه گیری آنالوگ است، اما برخی ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد این تجهیز را در برخی خطوط و برنامه های کاری به جایگزین ایده آلی تبدیل می کند.

مزایای گیج فشار دیجیتال
  • نسبت به گیج فشار آنالوگ برای مدت زمان طولانی تری کالیبره می شود.
  • به دلیل دارا بودن قطعات متحرک مکانیکی در نواحی دارای ارتعاش شدید، ضربه و خوردگی مقاومت و عملکرد بهتری دارند.
  • نمایشگر به وضوح قابل مشاهده است و در مناطق کم نور نیز به دلیل داشتن گزینه نور پس زمینه به راحتی قابل خواندن هستند.
  • برای برنامه ها و خطوط مختلف به راحتی برنامه ریزی می شوند و از خروجی های متعددی برای ارسال نتایج به کامپیوتر و دیگر ابزارهای تجزیه و تحلیل دارند.

معایب گیج فشار دیجیتال
  • همیشه نیاز به منبع تغذیه دارد.
  • از نظر قیمت نسبت به گیج های فشار آنالوگ گران تر هستند.
  • در صنایع مختلف نیاز به گواهینامه های ویژه و استانداردها مختلفی دارند.
  • براساس نوع استفاده می تواند نسبت به گیج فشار آنالوگ نیاز بیشتری به تعویض و کالیبراسیون داشته باشد.

گیج فشار آنالوگ یا گیج فشار دیجیتال ؟ مساله این است !

در واقع انتخاب میان گیج فشار دیجیتال و آنالوگ برای اندازه گیری فشار سیستم ، بستگی به نوع کاربرد مورد نیاز دارد و  می توان گفت تجهیز دستگاه با هر کدام باید برمبنای مشخصات تخصصی سیستم و بودجه مورد نیاز صورت گیرد.

 برای مثال در شرایطی که دمای کار بالاتر از 50 درجه سانتیگراد بوده و اتصال از پشت مد نظر باشد گیج فشار آنالوگ پیشنهاد می شود اما اگر اندازه گیری فشار با دقت پایین مد نظر است و نحوه نصب تجهیز بصورت مستقیم باشد گیج فشار دیجیتال گزینه بهتری خواهد بود.

به طور کلی توصیه می شود در خرید و انتخاب قطعات و تجهیزات صنعتی به ویژه تجهیزات ابزار دقیق از جمله گیج فشار ، به دلیل حساسیت بالای این ابزارها و امنیت دستگاه بهتر است همواره از مشاوره کارشناسان متخصص در این حوزه بهره بگیرید. 

سخن پایانی

نسل گیج های فشار آنالوگ بیش از 150 سال در خدمت صنعت بوده و همچنان جایگاه ویژه در تجهیزات ابزاردقیق و صنایع مختلف دارند. گیج فشار آنالوگ به دلیل مزایای زیاد خود در طیف گسترده از فرآیندها به کار گرفته می شوند.

از سوی دیگر گیج فشار دیجیتال نیز حاصل فناوری نوین در عصر دیجیتال است که از نظر فناوری تولید پیشرفته تر شده و از حسگرهای بهبودیافته ای برخوردارند و پیش بینی می شود به مرور با پیشرفت تکنولوژی با باتریهای با دوام تر و جزییات دقیق تجهیز و تکمیل شوند.  

قطعا با بهبود خطوط تولید و توسعه طرح های جدید هر دو نوع گیج همچنان قوی تر و قابل اعتمادتر در خدمت صنعت خواهند بود و راندمان کاری بالاتر و دقیق تری ارائه خواهند داد و به یاد داشته باشید اکنون و همیشه تنها نکته ای که ماهیت عملکرد این دو تجهیز را از یکدیگر متفاوت می سازد نوع کاربرد و عملکرد مورد نیاز هریک در خطوط صنعتی است.

شرکت ویکا (Wika) یک شرکت آلمانی معتبر می باشد و به عنوان یک شرکت مشهور و متخصص در زمینه تولید تجهیزات ابزار دقیق و در زمینه تکنولوژی های اندازه گیری شناخته شده است. محصولات ویکا در زمینه فشار، دما، سطح، نیرو، شدت جریان و کالیبراسیون طراحی و تولید می شوند و هر کدام از این محصولات به گروه ‌های مختلفی تقسیم‌ شده اند. 

در این نوشتار سعی شد تفاوت گیج فشار آنالوگ و گیج فشار دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که قصد خرید انواع گیج فشار ویکا را دارید جهت بررسی مشخصات و مشاوره فنی بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در نمایندگی ویکا در تماس باشید . 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.